Trosa förbifart – kommunens räddning eller kommunens klimathot?

Sorry English readers, this is an old post in Swedish about my home town with local politics content. But I’ll be back with english posts later 🙂
På FärgaregårdsAnna-open mind art postade jag detta inlägg i höstas. Det gäller fortfarande i allra högsta grad, men ni får byta ut begreppet Trosa förbifart mot Infart Västra. Men sakfrågan är den samma. Läs gärna och ta ställning till om du vill ha ett grönt eller grått Trosa kommun i framtiden 😉

Annas Art - FärgaregårdsAnna

Det råder ytterst delade meningar om huruvida hundramiljonersprojektet Trosa förbifart ska rädda kommunens framtid eller helt enkelt för alltid utradera både småstadskaraktären i Trosa och möjligheter till naturnära upplevelser inpå husknuten.

De som vill bygga vägen, i storleks- och bullernivå som Ådavägen, anser att trafiken på Smäckbron kommer att minska, trots att de samtidigt säger att förbifarten möjliggör expansion av bostadsområden i västra delarna av Trosa i storleksordningen 700 nya bostäder. Boende i expansionområdena kommer allra troligast att känna sig bilberoende och säkert också vilja åka in till Trosa för allehanda ärenden. Kommer de att ta omvägen runt hela nuvarande Trosa för att spara på Smäckbron eller kommer de åka närmaste vägen?

Utredningar visar att trafiken på Smäckbron med framtidens expansionsplaner inräknat kommer att ÖKA. Ändå säger ja-sidan att förbifarten kommer att minska trycket på Smäckbron. Hur många som åker över Smäckbron i dag enbart för nöjes skull, som inte…

Visa originalinlägg 931 fler ord

Vad säger du om detta?/What do you think about this?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s